Zależność ceny OC od pojemności silnika

Wiek, doświadczenie w kierowaniu pojazdem a także przeszłość ubezpieczenia to nie jedyne elementy, jakie modelują wysokość polisy. Jednakowo istotne jest to, jakim jeździsz samochodem, a z pewnością, jaką posiada on pojemność silnika. Im jest większa, tym więcej będziesz musiał zapłacić za składkę. Już na etapie kupienia auta zastanów się, czy spore auto jest Ci niezbędne. W rzeczy samej, jeśli koniecznie musisz podróżować terenówką z potężną objętością silnika, nie popychamy Cię do zmiany woli. Licz się niemniej jednak z tym, że za ubezpieczenie zapłacisz zdecydowanie więcej niż za polisę na mały, miejski pojazd.

Z jakiego powodu pojemność silnika ma znaczenie przy OC?

Posiadaczom pojazdów z sporą objętością silnika przypisuje się większe zagrożenie sprawienia wypadku. Przy większej objętości auto może osiągać wyższą prędkość. Ubezpieczalnie przyjmują w związku z tym proste przypuszczenie: ktoś kto posiada takie pojazd, wcześniej bądź później będzie pragnął zobaczyć jego potencjał na trasie.

Za jaką pojemność trzeba zapłacić najdroższą składkę?

Koszt polisy dla pojazdu z pojemnością silnika przeszło 3500 cm3 może być ponad 60% wyższa niż dla auta z objętością poniżej 1000 cm3.
W I półroczu minionego roku kierowcy pojazdów płacili średnio za polisę OC:
•    631 zł przy pojemności silnika do 1,0,
•    732 zł / poj. 1,0 do 1,8,
•    797 zł / poj. 1,8 do 2,5,
•    952 zł / poj. 2,5-3,5,
•    1025 zł / poj. powyżej 3,5.
Mając na względzie opisany podział łatwo wtrącić, iż składka odpowiedzialności cywilnej gwałtownie wzrasta przy pojemności silnika ponad 2500 cm3.

Wiek kierowcy a pojemność silnika

Czy zwyżki za auto z potężną objętością silnika są te same dla modszych i starszych kierowców samochodów? Zrealizowaliśmy kalkulację stawek polis OC na przykładzie 2 kierowców samochodów w różnym wieku. Obaj właściciele mają jednakowy samochód: Volkswagena Golfa z 2007 roku (w  czasie kalkulacji zmienialiśmy wyłącznie objętość jego silnika).
Doświadczony 45-letni właściciel z maksymalnymi ulgami zapłaci za najkorzystniejsze ubezpieczenie odpowiednio:
•    poj. silnika 1,4 / 487 zł,
•    poj. 2,0 / 592,
•    poj. 3,2 / 747 zł.
Z kolei 19-latek który od 12 miesięcy posiada uprawnienia do kierowania samochodu i nie ma wciąż zniżek w OC powinien się liczyć ze zdecydowanie wyższą stawką za przymusowe ubezpieczenie:
•    poj. 1,4/ 2424 zł;
•    poj. 2,0/ 3061 zł;
•    poj. 3,2/ 3616 zł.
Ja widać różnica między najkorzystniejszym i najdroższym OC dla niedoświadczonego właściciela wynosi ok 50%. W przypadku 45-latka cena wzrosła podobnie, a więc wartości zwyżek są zbliżone, ale jedynie procentowo.

Dla kogo zatem auto z dużą pojemnością?

Zarówno młodzi, jak i doświadczeni użytkownicy aut mają obowiązek zapłacić więcej za umowę ubezpieczeniową pojazdu z dużą pojemnością silnika. Niestety najmłodsi właściciele winny w związku z tym wyciągnąć z kieszeni stanowczo więcej pieniędzy. Zatem, to zasadniczo oni powinni zastanowić się, czy nie korzystniej na rozpoczęcie nabyć nieco “słabszy” samochód.
A co z kierowcami, co mają w tym momencie pojazd z wielką objętością silnika i nie planują go zmieniać? Polecamy im zestawienie ofert wielu zakładów ubezpieczeń i wybór tego, które będzie najmniej surowe w ocenie niebezpieczeństwa ubezpieczeniowego.